Początek okresu wakacyjnego oznacza zwiększony ruch na drogach. Dzieci i młodzież wyruszają na kolonie czy wakacyjne wyjazdy, nie brak także autobusów wypełnionych ludźmi wyruszającymi za granicę. Wzmożone kontrole w takich okresach prowadzi nie tylko policja, ale także inspektorzy Inspektoratu Ruchu Drogowego. ITD powstała w 2002 roku. Już rok później we Włocławku powstał pierwszy oddział terenowy Inspekcji.
W ramach akcji "Bezpieczny autokar" w pierwszy wakacyjny weekend, kontroli poddawane były autokary głównie pod kątem stanu technicznego pojazdów. Do przeprowadzenia drobiazgowej kontroli używana jest mobilna linia diagnostyczna pozwalająca zbadać poszczególne elementy i parametry pojazdu, których nie da się ocenić jedynie za pomocą oglądu. Największe natężenie dodatkowych kontroli ukierunkowanych na autokar dokonuje się na początku wakacji, jednak sama akcja będzie trwać przez całe lato, oraz w okresie ferii zimowych.
"Skontrolowaliśmy prawie 190 autokarów, które przeszły naprawdę gruntowną ocenę stanu technicznego, właśnie z wykorzystaniem sprzętu kontrolno -pomiarowego. Cieszy że z roku na rok ilość nieprawidłowości przez nas stwierdzanych jest coraz mniejsza. W tym roku w 19 przypadkach zatrzymaliśmy dowody rejestracyjne pojazdy, a w zaledwie 3 przypadkach usterki były na tyle poważne, że inspektorzy nie dopuścili pojazdów do dalszej jazdy."-podsumował Marcin Mroczkowski ITD
Oprócz kontroli przeprowadzanych na trasie w punktach kontrolnych, Inspektorzy Ruchu Drogowego umożliwiają sprawdzenia pojazdu jeszcze przed samym wyjazdem. W tym zakresie Inspektorzy współpracują ściśle i zamiennie z policjantami. Akcje kontrolne z biegiem lat dają coraz bardziej zadowalające efekty. Dawniej ilość zatrzymywanych dowodów była dwukrotnie większa. Około 20%. W tej chwili jest to odsetek jednocyfrowy.
Linia diagnostyczna pozwala wykryć np. nierównomierne rozłożenie siły hamowania pojazdu czy wszelkie luzy układu kierowniczego bądź zawieszenia. Kontroli poddawani są także kierowcy autokarów, którzy muszą przestrzegać dodatkowych przepisów. Kierowca autokaru może prowadzić pojazd maksymalnie przez 4 i pół godziny, po których musi otrzymać możliwość odpoczynku . Tę kwestię również dokładnie sprawdzają inspektorzy.
Nie każda kontrola kończy się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego. Inspektorzy Ruchu Drogowego karzą także za pomocą mandatów karnych i grzywien. Standardowe sprawdzenie pojazdu zajmuje inspektorom około pół godziny wraz ze spisaniem protokołów. Drobiazgowa kontrola trwa już dwukrotnie dłużej bo całą godzinę.
Przepisy transportowe przewidują odpowiedzialność trzech podmiotów. Kierowcy, który zostaje ukarany w drodze mandatu, następnie osoba zarządzająca operacjami transportowymi w firmie przewozowej i sam przewoźnik drogowy. Odpowiedzialność jest podzielona w zależności od przewinień.
Napisz komentarz
Komentarze
Aktualnie nie ma żadnych komentarzy. Bądź pierwszy, dodaj swój komentarz.
Napisz komentarz
Komentarze