Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 27 kwietnia 2024 07:47
Reklama

Jak długo przetrwają sklepy stacjonarne?

Podziel się
Oceń

handel stacjonarny

Autor: fot. nadesłane

E-commerce, czyli handel elektroniczny rozwija się bardzo dynamicznie na przestrzeni ostatnich lat. Prognozy wskazują, że w roku 2027, wartość rynku e-commerce w Polsce będzie wynosić 187 mld złotych. Co jednak ze sklepami stacjonarnymi? Czy nie ma dla nich przyszłości?


Sklepy stacjonarne vs zakupy online


Według przeprowadzonych badań Polacy chętniej kupują produkty spożywcze i artykuły gospodarstwa domowego w sklepach stacjonarnych. Aż 86% ankietowanych wskazuje, że zakupy spożywcze robi głównie w sklepach stacjonarnych.
Podobnie sytuacja wygląda w kwestii kupna mebli czy dekoracji do domu. Konsumenci chętniej wybierają sklepy stacjonarne. Jako najważniejszą zaletę takich zakupów, ankietowani wskazują bezpośredni kontakt z klientem oraz możliwość konsultacji z obsługą sklepu.
Sytuacja wygląda inaczej jeśli mowa o zakupie sprzętu elektronicznego. W tym przypadku 40% ankietowanych dokonuje zakupów internetowych, a tylko 27% stacjonarnie w sklepach. Około 43% woli również kupować zabawki i gry poprzez sklep online.


Czy opinie klientów są istotne?


Według ankiet, sugestie znajomych oraz dostępne w sieci (pozytywne) opinie o sklepach, mają znaczący wpływ na ostateczną decyzję, co zwiększa prawdopodobieństwo dokonania zakupu. Opinie możesz sprawdzić m.in. na https://www.gowork.pl/opinie/pozostale-sprzedaz-detaliczna;kat.
Pozytywne opinie budują zaufanie do danej marki czy sklepu online. Na dobrą opinię składają się takie elementy jak: kontakt sklepu z klientem, czas realizacji, zabezpieczenie wysyłki oraz recenzja zakupionych produktów. 


Przyszłość handlu stacjonarnego


Na rynku konsumenckim widać więc podział na kategorie produktów, które kupowane są w większym stopniu w sklepach online oraz te chętniej kupowane w sklepach stacjonarnych. Szacuje się, że około 54% wzrostu wartości rynku e-commerce będzie związane ze sprzedażą produktów z kategorii elektronika, moda oraz zdrowie. 
Według danych GUS, w styczniu 2024 roku odnotowano spadek sprzedaży detalicznej aż o 19,5 %, w porównaniu z grudniem ubiegłego roku. Wpływ na to może mieć okres świąteczny. Porównując jednak te dane ze styczniem 2023 roku, odnotowano wzrost o 11,0 %.
Widoczny jest trend powrotów konsumentów do sklepów stacjonarnych, jednak prognozy wskazują, że nie wróci on do stanu sprzed pandemii. Wpływ na to ma dynamiczny rozwój internetowych kanałów sprzedażowych.
Z perspektywy sklepu stacjonarnego istotny jest kontakt sprzedawcy z klientem, jego porady przy doborze towaru bądź usługi lub ogólna chęć pomoc. W przypadku sklepów online istotne są opinie innych kupujących na temat łatwości procesu sprzedażowego, a także czas i jakość dostawy produktu.
Patrząc na powyższe argumenty, można wskazać, że przyszłość sklepów stacjonarnych jest uzależniona od wielu czynników. Sklepy stacjonarne, aby przyciągać klientów, muszą dopasowywać się do zmieniających się trendów wśród nich, postępu technologicznego czy zmian gospodarczych. 
 


Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
News will be here
Reklama
News will be here
Reklama