Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 8 czerwca 2025 05:42
Reklama

Jak obliczyć koszty współpracy na zasadach B2B?

Podziel się
Oceń

Model współpracy B2B cieszy się ogromną popularnością wśród przedsiębiorców. Pozwala na elastyczność czy negocjacje wynagrodzenia. Przynosi też duże korzyści podatkowe. Aby taka forma współpracy była opłacalna, należy dokładnie oszacować jej koszty. Sprawdź, jak oblicza się koszty współpracy na zasadach B2B.
Jak obliczyć koszty współpracy na zasadach B2B?

Elementy składowe wynagrodzenia

Podczas ustalania stawki B2B ważne jest zrozumienie różnic między klasyczną umową o pracę a kontraktem B2B. Przedsiębiorcy muszą sami opłacać składki na ZUS i podatki oraz pokrywać inne koszty. Wynagrodzenie powinno obejmować nie tylko bieżące wydatki, ale też zawierać rezerwę na przyszłość.

Wśród elementów składowych wynagrodzenia mamy koszty prowadzenia działalności, czyli składki ZUS, księgowość, koszty administracyjne i inne opłaty. Mamy też podatki, np. dochodowy i VAT. Do składowych wynagrodzenia wliczać powinna się również rezerwa na urlop i chorobowe, a także poduszka finansowa. Aby obliczyć koszty współpracy, przyda się np. kalkulator b2b, arkusz kalkulacyjny lub aplikacje do zarządzania finansami firmowymi.

Obliczanie kosztów współpracy na zasadach B2B

W celu obliczenia minimalnej stawki godzinowej w ramach współpracy B2B należy wziąć pod uwagę:

  • Miesięczne koszty prowadzenia działalności.

  • Liczbę godzin lub dni pracujących.

  • Wynik podziału kosztów przez liczbę godzin lub dni pracujących.

Aby lepiej zobrazować wynik, załóżmy, że koszty miesięczne wyglądają następująco:

  • ZUS (preferencyjny): 1200 zł

  • Księgowość: 400 zł

  • Inne koszty stałe: 300 zł

  • Łącznie: 1900 zł

Planowana liczba godzin w miesiącu: 176 h (przy 8 godzinach dziennie i 22 dniach roboczych).

Minimalna stawka godzinowa w ramach współpracy B2B: 1900 zł / 176 h = 10,79 zł / h netto.

Jest to stawka bazowa, w której nie uwzględniono ani zysku, ani rezerwy finansowej.

Co należy uwzględnić w obliczaniu kosztów współpracy B2B?

Podczas obliczania kosztów współpracy B2B należy uwzględnić podatek dochodowy oraz VAT, o ile jesteś czynnym płatnikiem VAT. Jeśli wybrałeś podatek liniowy 19%, a twój miesięczny dochód wynosi 10 tys. zł netto, podatek wyniesie 1,9 tys. zł. Do kwoty dodać trzeba zaliczkę na ZUS, która zmniejszy podstawę opodatkowania.

W przypadku VAT-owców do powyższej kwoty należy doliczyć 23% VAT. Oznacza to, że faktura brutto powinna zostać wystawiona na 12,3 tys. zł. Warto zaznaczyć, że VAT rozlicza się oddzielnie. Wartość netto zostaje zatem podstawą do wyliczeń wynagrodzenia.

W modelu B2B istnieje większe ryzyko finansowe niż w przypadku umowy o pracę. Do stawki warto wliczyć więc odpowiedni procent na okresy bez zleceń, koszty ubezpieczenia chorobowego i rozwój (tj. szkolenia czy marketing). Aby zadbać o rezerwę, warto dodać do stawki podstawowej ok. 20-30%. Dodatkowy procent można dodać również na prywatne ubezpieczenie lub inwestycje.

Warto pamiętać o tym, że klient często porównuje stawki przedsiębiorców do kosztów pracowników zatrudnionych na etacie. W celu uwiarygodnienia swoich oczekiwań finansowych warto przedstawić klientowi listę ponoszonych kosztów, a także podkreślić korzyści współpracy B2B (np. brak świadczeń pracowniczych czy konieczności opłacania urlopu).


Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama