Najwyższa Izba Kontroli (NIK) przeprowadziła szczegółową analizę działań podejmowanych przez polskie miasta w celu ograniczenia ruchu samochodowego i poprawy mobilności miejskiej. Wyniki kontroli pokazują, że Włocławek, podobnie jak inne skontrolowane miasta, stoi przed poważnymi wyzwaniami w zakresie planowania i wdrażania polityki zrównoważonej mobilności. Kontrolę przeprowadzono w 12 urzędach miast z terenu województw: kujawsko-pomorskiego, łódzkiego, warmińsko-mazurskiego i wielkopolskiego. Kryterium doboru kontrolowanych gmin była duża liczba zdarzeń drogowych z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego (tj. pieszych, rowerzystów, kierujących hulajnogami i innymi urządzeniami transportu osobistego) na 1000 mieszkańców.
Problemy w infrastrukturze i planowaniu
Włocławek, podobnie jak osiem z dwunastu skontrolowanych miast, nie dysponował kompletnymi danymi na temat liczby miejsc parkingowych w pasie drogowym. Choć od 2018 roku liczba miejsc parkingowych wzrosła tu o 16%, brak spójnych danych utrudniał ocenę efektywności podejmowanych działań. Ponadto liczba przystanków komunikacji miejskiej, zamiast wzrosnąć, zmniejszyła się, co pogłębia problemy związane z dostępnością transportu publicznego.
Mimo że strefa płatnego parkowania mogłaby być efektywnym narzędziem ograniczającym ruch samochodowy, jej rozszerzenie w Włocławku pozostaje kwestią nierozwiązaną. Brak wyraźnych działań w tym obszarze może przyczyniać się do zatłoczenia centrum miasta i dalszego zwiększania liczby samochodów na drogach.
Rozwój infrastruktury rowerowej i pieszej
Chociaż w Polsce liczba dróg rowerowych i chodników wzrasta, we Włocławku ta dynamika jest znacznie mniejsza w porównaniu do większych miast. Brak spójnej sieci rowerowej oraz odpowiednio szerokich chodników zniechęca mieszkańców do poruszania się pieszo lub jednośladem. Dodatkowo, według danych NIK, miasto nie posiada kompleksowego dokumentu strategicznego, który uwzględniałby zasady zrównoważonej mobilności miejskiej. Planowanie opiera się na fragmentarycznych dokumentach, co znacząco utrudnia systemowe podejście do problemów transportowych.
Transport publiczny – niewykorzystany potencjał
Komunikacja miejska, choć funkcjonuje we Włocławku, traci na popularności. Liczba pasażerów systematycznie spada, co jest związane m.in. z brakiem wystarczającej liczby kursów oraz słabą jakością infrastruktury przystankowej. W ostatnich latach nie wprowadzono istotnych zmian, które mogłyby uczynić transport publiczny bardziej atrakcyjnym i dostępnym dla mieszkańców.
Rekomendacje dla Włocławka
NIK zaleca władzom miasta opracowanie kompleksowego planu zrównoważonej mobilności miejskiej, który powinien uwzględniać:
poprawę infrastruktury rowerowej i pieszej,
rozwój i modernizację transportu publicznego,
wdrożenie efektywnej polityki parkingowej,
lepsze zarządzanie danymi dotyczącymi infrastruktury drogowej i komunikacyjnej.
Ograniczenie ruchu samochodowego i promowanie alternatywnych form transportu nie jest prostym zadaniem, ale wprowadzenie takich zmian może przynieść długofalowe korzyści. Lepsza jakość powietrza, poprawa bezpieczeństwa na drogach i wyższy komfort życia mieszkańców to tylko niektóre z pozytywnych efektów, które mogłyby zdaniem NIK zyskać Włocławek i jego mieszkańcy.
Przyszłość mobilności w Włocławku zależy od zaangażowania samorządu i mieszkańców, a także od wsparcia ze strony władz centralnych. Transformacja w kierunku zrównoważonej mobilności jest koniecznością, której realizacja wymaga jednak zdecydowanych i przemyślanych działań.

Napisz komentarz
Komentarze