Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 3 czerwca 2025 11:42
Reklama

Jak Pendolino zmieniło standard podróżowania po polskich torach?

Pociągi Express Intercity Premium, nazywane powszechnie Pendolino, zrewolucjonizowały polską kolej. Kursują nieprzerwanie od 10 lat. Wprowadzono je na tory w 2014 r. Pendolino łączy południe i północ kraju. Obsługuje połączenia pomiędzy największymi aglomeracjami, takimi jak Warszawa, Kraków, Gdańsk, Katowice, Poznań, Gdynia, Rzeszów, Wrocław. Jak zmienił się standard podróżowania w Polsce po wprowadzeniu Pendolino? Sprawdźmy!
  • 01.10.2024 13:38
  • Autor: Grupa tipmedia
Jak Pendolino zmieniło standard podróżowania po polskich torach?

Pendolino wprowadziło polską kolej na nowoczesne tory

Nie da się zaprzeczyć, że wprowadzenie Pendolino było prawdziwą rewolucją. Od tamtej pory polska kolej wygląda zupełnie inaczej. Pociągi Express Intercity Premium stały się symbolem całkowicie innej, lepszej jakości podróży.

Różnice między Pendolino a tradycyjnymi składami PKP widać na pierwszy rzut oka. Pociągi wyglądają nowocześniej zarówno z zewnątrz, jak i od środka. To sprawia, że podróżowanie w takich wagonach jest znacznie przyjemniejsze.

Komfort podróży, jakiego w Polsce wcześniej nie było

Pasażerowie cenią Pendolino przede wszystkim za komfort. Pociągi EIP oferują znacznie wyższy poziom wygody w porównaniu z pozostałymi składami PKP. Podróżujący mogą wybierać pomiędzy pierwszą a drugą klasą. W przypadku każdej z opcji można liczyć na ergonomiczne fotele ustawione w dogodnej odległości od siebie, a także klimatyzację, dostęp do gniazdek elektrycznych przy każdym siedzeniu oraz Wi-Fi. Pociągi Pendolino wyposażone są również w przestronne toalety. Całość uzupełnia strefa barowa, w której można kupić smaczny posiłek.

Duża prędkość = krótsza podróż

Pociągi Pendolino zachwycają swoimi możliwościami. Kiedy składy Intercity jadą z maksymalną prędkością 160 km/h, EIP rozpędza się na wielu odcinkach nawet do 200 km/h. Jeśli w przyszłości polska infrastruktura zostanie zmodernizowana, Pendolino będzie mogło zwiększyć swoją prędkość nawet do 250 km/h.

Pendolino na tę chwilę oferuje najszybszy czas przejazdu na polskich trasach. Pociągi te diametralnie skróciły czas podróży pomiędzy największymi miastami. Wystarczy spojrzeć na przykładową relację Kraków-Warszawa. TLK czy IC pokonuje ten odcinek w blisko 4 godziny, kiedy EIP wystarczą mniej niż 2,5 godziny.

Większa konkurencyjność kolei

Dzięki pojawieniu się Pendolino polskie koleje stały się bardziej konkurencyjne w porównaniu z innymi środkami transportu. Wcześniej PKP miało do zaoferowania wyłącznie składy, które pokonywały takie same trasy jak EIP w o wiele dłuższym czasie. Z tego powodu podróżni woleli latać samolotami czy jeździć samochodami. Teraz duża część osób wybiera kolej, ponieważ z Pendolino mogą wygodniej i szybciej przemieszczać się pomiędzy największymi miastami w Polsce. Z Pendolino korzystają turyści, studenci, a także osoby podróżujące służbowo.

Rozwój infrastruktury

Wprowadzenie Pendolino na polskie tory wymagało ich wcześniejszej modernizacji. PKP przygotowywały się do wdrożenia szybkich pociągów EIP przez kilka lat. Zdecydowaną większość odcinków trzeba było gruntownie przebudować i ulepszyć, ponieważ nie nadawały się do obsługi tak nowoczesnych pociągów. Dzięki temu teraz również inne składy PKP mogą korzystać z lepszych torów, stacji czy sygnalizacji, które wpływają na szybkość, a także komfort i przede wszystkim – bezpieczeństwo podróży.

Innowacje w podróży Pendolino

W pociągach Pendolino wprowadzane są nowoczesne rozwiązania dla podróżujących, nie tylko jeśli chodzi o ich wyposażenie. Niespotykaną wcześniej nowością jest, np. strefa ciszy. W jednym z wagonów PKP zorganizowało miejsce dla osób, które potrzebują się wyciszyć, chcą się zdrzemnąć lub z powodów zdrowotnych nie mogą przebywać w głośnym otoczeniu. W strefie ciszy panuje kategoryczny zakaz głośnego słuchania muzyki, rozmawiania czy używania urządzeń przenośnych z włączonym dźwiękiem. W wagonie tym nie powinno się również jeść i pić – na posiłek przewoźnik zaprasza do wagonu barowego.

Artykuł sponsorowany


Reklama
Reklama
Reklama