Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 8 grudnia 2025 16:01
Reklama
Reklama

Jak przewozić rower samochodem?

Planując wakacje, coraz częściej decydujemy się na aktywne spędzenie czasu. Najlepiej jeśli dana aktywność pozwoli nam na jednoczesne zwiedzanie miejsc do których się udajemy. Niewiele sportów umożliwia kompromis między tymi dwiema czynnościami. Jednym z lepszych rozwiązań będzie jazda rowerem. Ale jak zapakować jednoślad do auta? Już odpowiadamy!
  • 31.05.2019 14:00
  • Autor: Grupa Tipmedia
Jak przewozić rower samochodem?

Przewożenie roweru samochodem uzależnione jest, przede wszystkim, od gabarytów pojazdu i ilości pasażerów, które nim podróżują. Z perspektywy bezpieczeństwa najlepszą opcją jest transport roweru wewnątrz auta.

 

Wewnątrz pojazdu

 

Większość samochodów jest w stanie pomieścić rower ze zdemontowanym przednim kołem, bez konieczności zdejmowania drugiego. Demontaż obu kół będzie potrzebny natomiast w przypadku rowerów miejskch, triathlonowych z lemondkami oraz rowerów z zainstalowanymi na stałe błotnikami.

 

Wkładając rower do auta powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na tylną przerzutkę, nie powinna mieć kontaktu z jakimkolwiek uciskiem. Aluminiowy hak, który ją chroni jest zbyt kruchy żeby ochronić ją przed uderzeniem. Uszkodzenie przerzutki na pewno da znać o sobie podczas jazdy rowerem.

 

Rozmontowana koła przewozić najlepiej w pokrowcach, ewentualnie pod płachtą jakiegoś materiału. Odkryte koła ułożone luzem na podłożu są bardzo ruchliwe podczas jazdy i mogą porysować lakier ramy rowerowej.
 

Na tyle auta

Istnieje kilka rodzajów bagażników rowerowych, mocowane są na różnych częściach samochodu: haku, klapie oraz na dachu. Stosowanie zewnętrznych bagażników jest wygodne i szybkie. Za ich pomocą można przetransportować kilka rowerów. Nie zaleca się jednak, by ich łączna waga przekracza 30 kg. Wyjątkiem jest bagażnik rowerowy do samochodu użytkowego - tam waga bagażu może dochodzić nawet do 60 kg.

Problemy, które możemy napotkać przy transporcie rowerów za pomocą bagażników montowanych na haku i na tylnej klapie samochodu, są praktycznie takie same. Wadą jest na pewno zasłonięcie rejestracji i tylnego oświetlenia, co uznawane jest przez Kodeks Drogowy za wykroczenie i podlega karze. Umocowane z tyłu pojazdu rowery wpływają również na sposób jazdy. Z takim obciążeniem trudniej wykonać manewry cofania, czy wymijania. Kolejną kwestią jest czystość. Rowery ulokowane z tyłu pojazdu szybko się brudzą. Wszystkie zanieczyszczenia wydostające się spod kół samochodu osadzają się w pierwszej kolejności właśnie na rowerach.

Aby zapobiec tym problemom warto zainwestować w specjalną montowaną na haku platformę, która posiada osobne oświetlenie i dodatkową tablicę rejestracyjną. Jeśli nie mamy jeszcze bagażnika, możemy zakupić go w komplecie z taką właśnie platformą.

Na dachu

Ten typ przewożenia jednośladów jest chyba najczęściej spotykany na polskich drogach. Zaletą tego rozwiązania jest stosunkowo szybki montaż i oszczędność miejsca w samochodzie. Wyróżnia się dwa typy bagażników dachowych: z uchwytem za oś widelca (montujemy wtedy rower bez przedniego koła) i z uchwytem za ramię (montaż roweru z dwoma kołami).

Niezależnie od tego, który wybierzemy musimy liczyć się z tym, że spalanie samochodu wzrośnie. Podczas ekonomicznej jazdy nie będzie to aż tak odczuwalne, ale przy prędkości 120 km/h już tak (Należy pamiętać, że producenci bagażników dachowych nie zalecają jazdy powyżej 130 km/h).

Każdy bagażnik dachowy sprawia też, że jazda samochodem staje się głośniejsza i to niezależnie od tego, czy transportowane są na nim rowery.

Ceny bagażników dachowych zaczynają się od kilkuset złotych.


 

--- Artykuł sponsorowany ---


Reklama
Reklama
Reklama
Reklama