Budowa trasy S10, konkretnie jej przebieg, wzbudza liczne kontrowersje. Przedstawiono trzy warianty jej przebiegu i zorganizowano konsultacje społeczne.
- W1 (niebieski) – na pierwszych 5 kilometrach, jest zbliżony z Wariantami W2 i W3. Następnie planowana droga S10 krzyżuje się z Drogą Krajową 91 poprzez węzeł drogowy w okolicy zakładów produkcyjnych Anwil. Planowany most nad Wisłą dzięki węzłom po obu stronach zapewni usprawnienie przeprawy przez Wisłę mieszkańcom Włocławka. Następnie droga przebiega między miejscowościami Fabianki i Chełmica Cukrownia i krzyżuje się z Drogą Krajową 67 poprzez węzeł drogowy. Za węzłem droga będzie prowadzona w okolicach miejscowości Zaduszniki a następnie Szpiegowo. Następny węzeł drogowy z Drogą Wojewódzką 558 zlokalizowano w okolicy Płonczynka. Następnie droga przebiega na północ od jeziora Chalińskiego w okolicy miejscowości Łagiewniki po czym łączy się z istniejącą siecią drogową węzłem z Drogą Wojewódzką 559.
- W2 (zielony) – na pierwszych 5 kilometrach, jest zbliżony z Wariantami W1 i W3. Następnie planowana droga S10 krzyżuje się z Drogą Krajową 91 poprzez węzeł drogowy. Planowany most nad Wisłą dzięki węzłom po obu stronach zapewni usprawnienie przeprawy przez Wisłę mieszkańcom Włocławka. Następnie droga przebiega między miejscowościami Osiek i Bogucin do węzła z Drogą Krajową 67. Za węzłem droga będzie prowadzona w okolicach miejscowości Chełmica Mała a następnie między Krojczynem a Zadusznikami. Następny węzeł drogowy z Drogą Wojewódzką 558 zlokalizowany będzie w okolicy Płonczynka. Następnie droga przebiega na północ od jeziora Chalińskiego w okolicy miejscowości Łagiewniki po czym łączy się z istniejącą siecią drogową węzłem z Drogą Wojewódzką 559.
- W3 (czerwony) – na pierwszych 5 kilometrach, jest zbliżony z Wariantami W1 i W2. Następnie planowana droga S10 zbliża się do Włocławka i krzyżuje się z Drogą Krajową 91 poprzez węzeł drogowy. Planowany most nad Wisłą dzięki węzłom po obu stronach zapewni usprawnienie przeprawy przez Wisłę mieszkańcom Włocławka. Następnie droga przebiega między miejscowościami Osiek i Bogucin do węzła z Drogą Krajową 67. Za węzłem droga będzie prowadzona w okolicach miejscowości Skórzno a następnie odbiję na północ w kierunku Zaduszników oraz Oleszna. Następny węzeł drogowy z Drogą Wojewódzką 558 zlokalizowany będzie w okolicy Płonczynka. Następnie droga przebiega na południe jeziora Chalińskiego w okolicy miejscowości Mokowo oraz Chalin po czym łączy się z istniejącą siecią drogową węzłem z Drogą Wojewódzką 559.
Pierwsze rozmowy z mieszkańcami odbyły się w maju 2024 roku w Hali Mistrzów. Dyskusja była bardzo gorąca. Pisaliśmy o tym TUTAJ.
Większość Włocławian opowiedziała się za wariantem W1, który omijał ogrody działkowe na osiedlu Zazamcze. Przed Urzędem Miasta zdesperowani włocławianie organizowali protesty. Pojawił się pomysł na stworzenie wariantu hybrydowego, zbliżonego do W1. W odpowiedzi na nie prezydent Krzysztof Kukucki zaprosił mieszkańców do ratusza na kolejne konsultacje. Dodatkowo utworzono ankietę. Mieszkańcy konsekwentnie opowiedzieli się za W1.
Pojawił się nowy wariant, W4, który w odniesieniu do Włocławka, zakłada m.in. przebieg drogi w pobliżu Rodzinnych Ogrodów Działkowych "Tajemniczy Ogród" i "Zofijka", skrzyżowanie z drogą krajową nr 91 na wysokości ulicy Toruńskiej, oraz budowę mostu nad Wisłą w okolicy tych ogrodów działkowych.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wydała raport. Poniżej wnioski dotyczące przebiegu S10 w naszym województwie.
"Zaprezentowane warianty drogi ekspresowej S10 w woj. kujawsko-pomorskim wzbudziły duże zainteresowanie oraz silny oddźwięk społeczny. Naszą stronę internetową z materiałami informacyjnymi odwiedzono ponad 60 tys. razy. Oceniając wyniki poparcia dla poszczególnych wariantów po II turze spotkań informacyjnych, można zauważyć, że wariant nr 4 spotkał się z największą akceptacją w większości gmin, przez które przebiega projektowana droga ekspresowa S10. Wyjątkiem są Miasto Włocławek i gmina Wielgie, gdzie wariant ten uzyskał średnie poparcie w związku z mobilizacją społeczności działkowców we Włocławku i części mieszkańców Zadusznik w gminie Wielgie."
Na wiadomość z GDDKiA zareagował prezydent Krzysztof Kukucki, który wystosował listo do dyrektora Oddziału w Bydgoszczy, w którym stanowczo sprzeciwia się marginalizowania głosu włocławian.
"W żaden sposób nie zostały uwzględnione głosy mieszkańców w kontekście wskazania jako optymalnego wariantu W1 z włączeniem do wariantu W4 od południowej strony Witoszyna. Z niepokojem odnotowujemy, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad takiego rozwiązania nawet nie przeanalizowała, a skupiono się wyłącznie na przebiegu wariantu częściowo w śladzie wariantu W2. (...) Pominięcie analizy wariantu W1+W4 budzi poważne wątpliwości co do obiektywności i kompletności przeprowadzonych analiz. (...) Absolutnie nie zgadzamy się z przeprowadzeniem drogi S10 przez ogrody działkowe, a szczególnie potraktowanie w analizie obszaru ROD o powierzchni 4,7 ha (ROD "Zofijka) oraz 2,84 ha (ROD "tajemniczy Ogród") na równi z pojedynczym domkiem jednorodzinnym, mimo tego że wykorzystywane są przez setki osób które oddały serce w zagospodarowanie działek."
Prezydent Włocławka żąda przeprowadzenia ponownej analizy uwzględniającej w szczególności przebieg drogi S10 w wariancie 1 połączonym z wariantem W4 od strony południowego Witoszyna.
Napisz komentarz
Komentarze