Jednolity Plik Kontrolny w założeniu ma ułatwiać skarbówce raportów składanych przez przedsiębiorców. Od października obowiązuje nowy wzór pliku, który wprowadził sporo zamieszania. Wcześniejsze zapowiedzi pozwalały myśleć o zlikwidowaniu części deklaracyjnej VAT-7, która w praktyce została włączona do JPK. Formalne uproszczenie i modyfikacja skutków prawnych wadliwego wypełnienia to nie jedyne zmiany, na które należy zwrócić baczniejszą uwagę.
Błędy, które według fiskusa uniemożliwią weryfikację transakcji, oznaczają nałożenie kary pieniężnej
Od tej pory deklaracja sama w sobie przestaje być obowiązującym prawnie wzorem. Innymi słowy: ewentualne pomyłki przestaną być traktowane jako czyn zabroniony. Co nie znaczy, że teraz do obowiązków wobec urzędów skarbowych można podchodzić na większym luzie – wręcz przeciwnie. Jak zauważają eksperci reprezentujący biuro rachunkowe Magne Superat : do każdej transakcji należy teraz podać dodatkowe informacje. Mowa tutaj o odpowiednim oznaczeniu transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi oraz objętymi mechanizmem obowiązkowego podziału płatności. Konieczne staje się również oznaczenie ich odpowiednim numerem z katalogu GTU. Ten aktualnie liczy sobie 13 pozycji: 10 dla towarów oraz 3 dla usług. Brak wymaganych nowymi przepisami danych w Jednolitym Pliku Kontrolnym z dużym prawdopodobieństwem wiązać się będzie z sankcją, wynoszącą 500 zł od każdej pojedynczej pomyłki.
Biura rachunkowe na bieżąco dostosowują pliki JPK swoich klientów do nowelizowanego prawa
Dokonanie korekty już po wysłaniu Jednolitego Pliku Kontrolnego oznacza konieczność przesłania całkowicie nowego pliku. Do błędnie wprowadzonej transakcji należy dodać błędne dane ze znakiem minus, a także nowy wpis z poprawnymi oznaczeniami i informacjami. Spełnienie wszystkich wymogów formalnych wymaga zatem sporo zachodu – chyba, że od samego początku zadba się o pełną poprawność. Profesjonalni księgowi, jacy pracują w renomowanych biurach rachunkowych, mają odpowiednią wiedzę i kwalifikacje. Takie usługi rzecz jasna swoje kosztują, jednak pozwalają oszczędzić to, czego nie da się kupić za żadne pieniądze. Mowa naturalnie o czasie, którego w prowadzeniu praktycznie każdego rodzaju działalności gospodarczej jest zawsze zdecydowanie zbyt mało. Prawidłowo wykonana przez fachowców „papierkowa robota” pozwala skoncentrować się na tym, co dla danej firmy najważniejsze.

Napisz komentarz
Komentarze