Uczniowie II Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika we Włocławku podjęli się realizacji projektu "Solidarna Szkoła" organizowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. To nie pierwszy projekt który szkoła współrealizuje z CEO. Cały projekt podzielony jest na moduły. W pierwszym semestrze realizowano moduł pod nazwą "Polka Niepodległa", w drugim semestrze planowana jest realizacja szeroko pojętej idei solidarności. Szczegółów jeszcze szkoła nie zna. Dlaczego projekt "Solidarna szkoła" wydawał się być interesujący? Zapytaliśmy koordynatorkę projektu Elżbietę Kamińską:
"Dlatego, że łączy w sobie działania dotyczące różnych przedmiotów. Sama idea wzięła się oczywiście z lat 80-tych i Związku Zawodowego "Solidarność" stąd jakby pierwszy moduł związany z działalnością "Solidarności". Dotyczy kobiet działających w solidarności, o których zresztą niewiele się mówi."
We wspomnianym module realizowanym przez uczniów klas 2d i 2e II LO w czasie trwania pierwszego semestru, mowa była o kobietach zapomnianych przez historię. Kobiety te odegrały ważną rolę tworząc fundamenty opozycji. Realizując projekt społeczność II LO chciała zwrócić uwagę na wkład kobiet w pisanie historii Polski. Klasy pod nadzorem nauczycielek historii, Lidii Zbroszczyk i Agnieszki Woźniak, wykonały prezentacje traktujące o życiu kobiet, oraz samodzielnie przygotowane plakaty. Efekty pracy uczniów przyozdobiły hol główny II LO. Drugi moduł ma dopiero ruszyć:
„Drugi semestr dopiero się rozpoczął, więc mamy jeszcze czas na obmyślenie szczegółów kolejnej części projektu. Na pewno będzie to coś ciekawego. Na razie wiadomo nam tylko, że następna część także będzie dotyczyła szeroko pojętej solidarności. "Szkoła Solidarna" to nie tylko ta idea solidarności, to idea solidarności w ogóle, która ma zachęcić młodzież przede wszystkim do współpracy. W związku z tym w dalszej części chcemy pokazać, że Solidarność można rozumieć się na wiele sposobów. Co to znaczy być solidarnym? To znaczy oczywiście przede wszystkim pomagać sobie, tak, a więc wszelkie idee dotyczące wolontariatu, akcji charytatywnych. To także wymiana dóbr na zasadzie spółdzielni, bo tego dotyczy również projekt, na przykład oddaj rzeczy, które są ci niepotrzebne albo wymień się prezentami, które dostałeś, a są ci niepotrzebne. Solidarność to także zapisy w statucie, mówiące o tym, że będziemy promować tego typu postawy w naszej szkole.” - informuje Elżbieta Kamińska.
Uczniowie bardzo chętnie przystąpili do projektu i dokładnie wypracowali działania w ramach pierwszej części. Jak przyznali w rozmowie nie mogą się doczekać kolejnej części. Wiemy również, że będą się starali zaangażować w dalsze działania większą liczbę młodzieży. Projekt, poza przybliżeniem historii, miał za zadanie zintegrować pracujących nad nim nastolatków. Tego typu działania są niekonwencjonalną, ale ciekawą lekcją historii dla uczniów, mającej nie tylko uczyć, ale zapewnić zabawę przy wspólnej realizacji projektów.
Napisz komentarz
Komentarze