Trwają analizy pięciu wariantów przebiegu linii kolejowej. Dla ok. 120-kilometrowego odcinka tzw. „szprychy” CPK nr 1, czyli linii kolejowych nr 5 i 50 na odcinku węzeł CPK - Płock - Włocławek spółka Centralny Port Komunikacyjny jest obecnie w fazie przygotowań studium techniczno-ekonomiczno-
Spotkania z mieszkańcami każdej z gmin, przez teren których przechodzą warianty kolejowe CPK, ruszyły 3 października i potrwają do 24 listopada. Ich szczegółowy wykaz wraz z datami, godzinami i miejscami konsultacji można znaleźć na stronie CPK www.cpk.pl w zakładce /Dla Mieszkańców/ i /Konsultacje społeczne/. Mają one na celu prezentację proponowanych rozwiązań planowanej linii kolejowej, udzielenie odpowiedzi na pytania mieszkańców, a także uzyskanie w postaci ankiet ocen, uwag i propozycji zmian. Poniżej daty, które dotyczą mieszkańców Włocławka i okolicznych miejscowości
- 21.11.2022 (poniedziałek) godz. 17:00 - Gmina Włocławek - Szkoła w Modzerowie, Modzerowo 53a, 87-800 Włocławek
- 22.11.2022 (wtorek) godz.(w trakcie ustalania) - Miasto Włocławek - miejsce spotkania w trakcie ustalania
- 23.11.2022 (środa) godz.(w trakcie ustalania) - Gmina Dobrzyń nad Wisłą - miejsce spotkania w trakcie ustalania
- 24.11.2022 (czwartek) godz. 17:00 - Gmina Fabianki - Sala gimnastyczna Szkoły Podstawowej im. Kazimierza III Wielkiego w Szpetalu Górnym, Szpetal Górny, ul. Szkolna 1, 87-811 Fabianki
Warto dodać, że obecnie w całej Polsce trwają protesty przeciwko budowie CPK. Realizację Centralnego Portu Komunikacyjnego popiera obecnie zaledwie 16 proc. społeczeństwa, a niemal 40 proc. jest tej inwestycji przeciwna. Pomimo tego, spółka CPK przyspiesza prace przygotowawcze i coraz śmielej zapowiada wywłaszczenia.
"W kontekście CPK, istotny punkt zapalny stanowią wywłaszczenia: szacuje się, że dotknąć mogą ponad 20 tys. właścicieli gruntów i domów w całej Polsce, z uwagi na to, iż na realizację inwestycji niezbędnych będzie nawet 20 000 ha gruntów. Koncepcja CPK zapowiedziana została pięć lat temu, jesienią 2017 r. Koszt realizacji szacowany był wówczas na 30-34,9 mld zł, a sam projekt obejmował budowę lotniska, rozbudowę sieci drogowej oraz budowę linii KDP Warszawa-Łódź. Dziś projekt rozrósł się zarówno w zakresie skali, jak i kosztów. Cała koncepcja CPK obecnie składa się lotniska, niemal 2000 km nowych linii kolejowych, autostrady A50, linii energetycznych doprowadzających prąd do nowych linii kolejowych oraz licznych pomniejszych elementów. Jeszcze bardziej imponuje i zadziwia 8x wzrost planowanych kosztów – które w lipcu br. zostały oszacowane przez M. Horałę, pełnomocnika rządu ds. CPK na 50 mld euro*** (około 250 mld zł), czyli równowartość blisko połowy całego budżetu Polski lub sumy wypłat w programie 500+ przez 6 kolejnych lat.
Przygotowania do realizacji projektu CPK prowadzone są bez rzetelnego harmonogramu, analizy alternatyw, kontroli kosztów, wskazania źródeł finansowania. Zgodnie z zaleceniami Banku Światowego, projekt tej skali, realizowany za środki publiczne, powinien być w pełni transparentny, by wyeliminować potencjalną niegospodarność oraz zjawiska korupcyjne. Tymczasem posłowie opozycji oraz strona społeczna, pomimo ponawianych starań, nie mają możliwości dostępu do kluczowych informacji.
- twierdzą przeciwnicy.
Na stronie Facebookowej NIE DLA PROJEKTÓW CPK W CAŁEJ POLSCE!!!, zgromadziło się już blisko 10 tysięcy osób. Protestują głównie z powodu wywłaszczeń, które
Napisz komentarz
Komentarze