Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zainicjowała w 2019 roku zaplanowany na 2 lata audyt przejść dla pieszych znajdujących się na drogach krajowych. W 2018 roku wypadki z udziałem pieszych stanowiły 14% wszystkich tego typu zdarzeń. Aż 25,8% wszystkich zabitych na drogowych podległych GDDKiA to właśnie piesi. Trwający audyt pozwolił na opracowanie raportu zawierającego ranking przejść dla pieszych wraz z rekomendacją stosownych zmian mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. W ramach pierwszego etapu działań skontrolowano 682 przejścia na najbardziej niebezpiecznych odcinkach dróg. Kontrolerzy zwracali uwagę na następujące aspekty:
- prawidłową lokalizację i geometrię przejścia
- warunki widoczności na przejściu dla pieszych w dzień i w nocy
- stan i prawidłowość oznakowania pionowego i poziomego
- stan nawierzchni przejścia i przed przejściem
- możliwość dojścia do przejść i stan miejsc oczekiwania pieszego na przejście
- prawidłowość odwodnienia obszaru przejścia
- prawidłowość oświetlenia samego przejścia, jak również miejsc oczekiwania pieszego na przejście przez drogę oraz odcinków dojazdowych do przejścia dla pieszych
Najczęstszym zastrzeżeniem pokontrolnym jest nieobecność udogodnień dla osób niewidomych i niedowidzących. Dotyczyło to aż 70% skontrolowanych przejść. Braki lub niepełne oznakowania poziome wykryto na niemal co czwartym przejściu (24% skontrolowanych przejść). W podobnej liczbie przypadków (22%) wskazano na konieczność zastosowania rozwiązań ograniczających prędkość pojazdów. Przejścia oceniono w skali od „0” – bardzo duże ryzyko dla niechronionych użytkowników ruchu, do „5” – bardzo niskie ryzyko powstania zdarzeń drogowych.
„Na 9% skontrolowanych przejść (61 sztuk) stwierdzono duże lub bardzo duże ryzyko niechronionych uczestników ruchu drogowego, co w przypadku wystąpienia zdarzenia drogowego mogłoby nieść za sobą ryzyko śmierci pieszego. Na tych przejściach konieczne są kompleksowe zmiany opisane w zaleceniach dla każdego z nich. Z kolei w przypadku 36% skontrolowanych przejść (245 sztuk) stwierdzono niskie lub bardzo niskie ryzyko powstania zdarzenia drogowego. Na tych przejściach nie są konieczne zmiany.” – informuje GDDKiA
W przypadku 13 przejść zlokalizowanych w miejscach niebezpiecznych, o ograniczonej widoczności oraz gdzie kierowcy rozwijają duże prędkości, zaproponowano, w zależności od sytuacji, jako rozwiązanie zalecane lub alternatywne, likwidację przejścia. Natomiast na 97 przejściach wskazano na konieczność ich doświetlenia. Lecz w tych przypadkach aby takich zmian dokonać w sprawę muszą zaangażować się władze lokalne, ponieważ spełnienie określonych warunków technicznych dla dróg w tych miejscach określa rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej. Nakłada ono obowiązek doświetlenia przejść na poszczególne gminy w ramach zadań własnych.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada sukcesywne wprowadzanie niezbędnych zmian, uzupełnianie lub odtwarzanie oznakowania poziomego i pionowego czy też zmiany lokalizacji przystanków w pobliżu przejść dla pieszych, poprawę widoczności oznakowania pionowego czy też usuwanie zieleni ograniczającej widoczność. Ostatecznym celem tych wszystkich działań ma być „zero” ofiar śmiertelnych.
Napisz komentarz
Komentarze